De fleste af os er jo godt klar over, at vi skal motionere, men problemet kan bare lige være at få sig taget sammen, for det er jo noget med at løbe en halv maraton eller svede flere timer i et fitnesscenter. Så bliver det pludselig uoverkommeligt. Det regner sikkert også, og fjernbetjeningen til Netflix frister. Man bliver hjemme.

Så kompliceret er det imidlertid heller ikke at få den motion, kroppen behøver. Man kan bare følge Hjerteforeningens råd, der lyder, at den bedste form for motion er gang. Det kræver ingen super kondition, kræver ikke dyrt udstyr, og man kan gøre det, når det passer ind i dagligdagen

- Man kan jo f.eks. benytte de mange hjertestier, vi har i kommunen, fortæller Kirsten Møller Jensen fra Hjerteforeningen Brønderslev.

- Brønderslev Kommune er en af de kommuner, der har flest hjertestier, så alle har en hjertesti i nærheden af deres bopæl, understreger hun

I Dronninglund ligger den lige midt i byen. Den er som alle andre hjertestier afmærket med skilte, så det er nemt at finde rundt.

- Man kan sagtens gå alene, men man er også velkommen til at deltage i vores ugentlige motionstur, der foregår hver onsdag kl. 10 med start fra Skovkiosken. Her kan man få brugt sin krop i smukke omgivelser og i godt selskab, og så er det ganske gratis. Jeg vil da godt opfordre alle til at benytte de lokale hjertestier, siger Kirsten Møller Jensen.

Når man går, forbrænder man næsten lige så mange kalorier som ved løb. Gang er desuden en mere skånsom motionsform end løb, fordi man konstant har en fod i jorden. Dermed er risikoen for skader lav. Der er mange sunde grunde til at gå. Gør man det regelmæssigt, falder risikoen for hjerte-kar-sygdomme med 25%. Man bliver også i bedre humør, og så forbrænder man en masse kalorier. Som tommelfingerregel forbrænder man det antal kalorier, man vejer i kilo, pr. kilometer, man går.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...