UNDERVISNING: Eleverne arbejdede med spørgsmål, hvor svaret ikke kan googles

Det var spørgsmål som: Hvad er venskab, hvordan ser kærlighed ud, og er nogle liv mere værd end andre, der blev taget fat på, da 5.b på Hjallerup Skole i sidste uge havde filosofi på skemaet. Undervisere var lektor Henrik Madsen, der er cand.mag. i anvendt filosofi og adjunkt Lisa Rygaard Frost Kristensen, der er cand.mag. i engelsk og filosofi og har en ph.d. i anvendt filosofi.

- Vi er her for at filosofere med børn på baggrund af vores forskningsprojekt ”Filosofisk fantasi med børn” ved forskningsprogrammet ”Professionsudvikling og uddannelsesforskning” på UCN, og vi vil gerne undersøge filosofiens potentiale i klasserummet, fortalte Lisa Rygaard.

- Jeg ville godt have filosofien mere med i skolen, for den kan noget helt særligt, som også rammer ind i folkeskolens overordnede formål i forhold til almen dannelse og åndsfrihed, demokrati og ligeværd, sagde Lisa Rygaard og påpegede, at filosofi egentlig er meget enkel, og at et filosofisk spørgsmål populært sagt bare er et spørgsmål, hvor man ikke kan google svaret.

- Kimen til al filosofi starter med en undren, og denne undren over verden starter meget tidligt, så børnene i 5.b kender godt begrebet. De skulle gerne blive ved med at dyrke den, for den naturlige undren og nysgerrighed er vigtig, så man ikke tager alting for gode varer. Kritisk tænkning er vigtig, og det samme er evnen til at sætte sig i andre menneskers sted, understregede Lisa Rygaard.

I løbet af ugen blev der taget fat på helt grundlæggende temaer i forhold til det at være et menneske. Det gode liv og det gode samliv er eksempler på det. Mod slutningen af forløbet blev der arbejdet med det gode samfund, og hvordan det skal se ud. Her lavede eleverne en lang liste med ting, de mente, var vigtige, og derefter skulle de vælge nogle få ting ud og prioritere dem. Det kom der mange forskellige svar ud af. Senere skulle hver elev arbejde med at stille et filosofisk spørgsmål og visualisere det ved brug af lego, modellervoks eller tegning. De kunne også skrive en historie, der udtrykte det filosofiske spørgsmål.

- Filosofiske spørgsmål er jo spørgsmål, der ikke er noget endegyldigt svar på, forklarede Henrik Madsen.

- Den første dag gav jeg dem spørgsmålet om, hvad en flaske er. Alle kender jo en flaske, men det var svært at beskrive helt nøjagtigt, hvad en flaske er, sagde Henrik Madsen.

At der på mange spørgsmål ikke findes klare svar kan være frustrerende.

- Det er frustrerende, men det gør det også spændende. Som elev forventer man, at læreren har svaret. Det får de ikke her. Det er en vigtig viden, at der ikke findes endegyldige svar på alting, fortæller Lisa Rygaard, mens eleverne arbejder på at finde filosofiske spørgsmål. De 25 elever er tydeligt meget optaget af opgaven, og der tænkes og arbejdes.

Nogle fandt hurtigt et spørgsmål. Det gjaldt bl.a. Marius Bjørnsgaard Møller.

- Jeg har spekuleret meget på, at hvis vi er en virus, som indtager jorden, og jorden bare er en parasit, mens universet er en blodåre med en hel masse parasitter. Hvad så? spurgte en undrende Marius.

- Vi ødelægger jorden og spreder os til andre planeter, og til sidst indtager vi måske alle planeter. Det kan godt gøre mig lidt bange, men det er også spændende, indrømmede han, der vil forsøge at synliggøre problemet ved hjælp af en tegning.

Emil Rüdinger Reenberg spekulerer over, hvad der er vigtigst i et samfund.

- Jeg har ikke fundet ud af det, men jeg vil prøve at lave noget i legoklodser, der kan fortælle om nogle vigtige ting i et samfund, fortalte Emil.

Astrid Nielsen valgte at benytte modellervoks for vise, hvad en rigtig ven er.

- Jeg vil lave to personer, der er sammen, og som er venner, fortalte hun.

Undervisningen i filosofi i 5.b er slut, men det er helt sikkert, at eleverne fortsætter med at filosofere.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...