Med udbetalingen af de indefrosne feriepenge håber regeringen at sætte forbruget op til gavn for de danske virksomheder. Lokalt håber man naturligvis, at kunderne virkelig vil bruge de mange penge og ikke bare spare op.

- Jeg synes naturligvis, at man skal bruge dem i de butikker og virksomheder, der ligger her i byen, siger formanden for Dronninglund Handel, købmand Anders Dige.

- Når jeg snakker med folk, så er det meget forskelligt, hvad de vil gøre med pengene, men jeg håber, at folk vil sætte deres normalforbrug op, og har de gået og kigget på et par lækre sko, så skal de gå ud og købe dem. Det gælder også den lækre kjole, habitten, brillerne, fladskærmen eller den nye gryde. Vi må virkelig håbe, at de over en bred kam sætter forbruget lidt op. Det vil betyde meget for de lokale butikker. Kunderne skal købe en ekstra god rødvin til weekenden og måske ikke snakke så meget om corona. Her i byen sælger vi ikke rejser eller køkkener, men lad os håbe, forbrugerne kommer op af hullet og bruger lidt mere, end de gør i øjeblikket. Vi bliver jo mætte hver dag, men man kan blive mæt på mange måde. Man kunne købe en lidt bedre vin og nogle lækre bøffer. Jeg tror, det er meget forskelligt, hvad folk vil bruge pengene på, men jeg er sikker på, at mange vil gøre hverdagen lidt sødere, nu hvor de har lidt flere penge. Vi er klar, og butikkerne i byen bugner af varer, så man kan bare komme og købe los. Medlemmerne af Dronninglund Handel melder alle, at varerne er der, så forbrugerne kan roligt møde op til masser af gode tilbud, siger Anders Dige, der efter samtaler med de øvrige medlemmer af Dronninglund Handel kan spore en vis forsigtig optimisme.

- Vi er naturligvis tilfredse med, at der kommer flere penge i omløb, og at forbruget helt naturligt vil stige, men man har også lidt ondt i maven, for her i den anden bølge af coronakrisen, er det, som om folk er mere tilbageholdende, end de var i starten af krisen. Ting bliver aflyst på stribe, og vi er naturligvis spændte på julehandelen. Vi ved endnu ikke, hvad vi kan, og hvad vi ikke kan, men der er ingen tvivl om, at store arrangementer er udelukket. Det gælder julefrokoster og den slags, så vi er lidt usikre på de kommende måneder. Vi må være på dupperne og sørge for at gøre butikkerne lækre for kunden, så de får lyst til at købe mere. Vi kan jo tydeligt mærke, at når folk har penge på lommen, ryger der flere varer i kurven. Nu er jeg måske ikke så udfordret i min butik, for folk skal jo have mad uanset krise eller ej, men i f.eks. tøjbutikkerne behøver folk jo ikke handle, for skal de ikke til julefrokoster eller andre fester, så har de måske ikke behov for nyt tøj. De er i en lidt anden situation, og det samme er hoteller og restauranter, påpeger Anders Dige, der også peger på, at hverdagen er blevet meget anderledes, end den var tidligere. Det er en udfordring, siger han og fortsætter:

- Vi bliver nødt til at tilpasse os den nye virkelighed, og afprøve noget, der er anderledes. Jeg ved, at mange er meget aktive og laver sjove tiltag på facebook med auktioner og ”ja-tak-tilbud”, ligesom mange prøver nye kanaler, hvor man rammer andre borgere end dem, der bor i Dronninglund. Man kan jo i princippet handle med en i Sønderjylland eller på Fyn, så der er kæmpemuligheder på de sociale medier. Det er i dag ikke kun dem, der fysisk bor i byen og omegnen, vi kan handle med. Kundekredsen er blevet større, men det er konkurrencen også. Især fra storbyen, men på den anden side, så er der jo ikke længere fra Aalborg til Dronninglund end omvendt, siger han.

Hvordan det hele udvikler sig, kan være svært at forudsige, men vi skal jo igennem krisen på en eller anden måde.

- Vi aner ikke, hvad der vil ske, men for mig at se er det vigtigste, at vi følger med tiden og prøver at gøre det lidt anderledes, end de andre gør. Kreativiteten er stor i øjeblikket, og det skyldes uden tvivl krisen. Nu kommer kunderne ikke bare væltende af sig selv, men man skal gøre lidt ekstra for at trække dem til. Man kan vel ikke kalde det sundt med en krise, men det skaber nogle nye tanker og sætter gang i nye ting. Man kan ikke bare gøre, som man plejer, og det er nok i virkeligheden ikke usundt. Jeg har en kollega, som udtrykker det således: ”Fede katte fanger ikke mus”. I gode tider orker man måske ikke gå det ekstra skridt, der skal til, men for mig er det netop det, der er med til at gøre det sjovt at være selvstændig. Man kan på mange måder være med til at præge virksomheden og selv være med til at skabe sin succes, siger Anders Dige, der ser frem til en travl tid, hvor de udbetalte feriepenge får kunderne til at putte lidt flere og lidt dyrere varer i indkøbskurvene.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...