Vejdirektoratet går lige til kanten

0
Vejdirektoratet ændrer nu strategi med hensyn til vedligeholdelsen af Limfjordsbroen og andre broer og bygningsværker. Arkivfoto: Torben Hansen
Vejdirektoratet har skiftet strategi med hensyn til vedligeholdelsen af Limfjordsbroen og andre broer og bygværker.

Hvor man tidligere har skiftet elementer i god tid, før levetiden blev brugt op, venter man nu udskiftning en til restlevetiden er brugt. Noget af det, der er rigtig dyrt at skifte er bl.a. den membran, der er under asfalten og ned til betonen

– Hvis man kører sådan rent prognosemæssigt, så plejer man at sige, at en membran kan blive 50 år, men vi kan se, at nogle membraner rent faktisk godt kan blive ældre. Vi har ændret vores fire års strategi for broer og bygværker til en mere risikobaseret tilgang, siger anlægs- og driftsdirektør i Vejdirektoratet, Michael Kirkfeldt.

Når en prognose siger, at membranen aldersmæssigt er ved at løbe ud på den tekniske levetid, så udarbejder Vejdirektoratet en detaljeret tilstandsvurdering på membranen, og på det samlede grundlag laver man en vurdering af restlevetiden.

Vejdirektoratet udfører ifølge direktøren ofte tilsyn med Limfjordsbroen og andre broer og bygværker.

– Vi kan gå længere ud på tilstandsvurderingen, før vi igangsætter noget vedligeholdelsesarbejde.

Han sammenligner udskiftningen af elementer som en membran med udskiftning af dæk.

– Hvis du køber et bildæk, hvor der er syv millimeter mønster, ved du, at når der er tre millimeter tilbage, så skal du skifte dem. Men spørgsmålet er om du skifter, når de er på fem millimeter, eller du hver eneste morgen går ud og måler detaljeret, om der er tre millimeter.

Nu måler man oftere.

– Før i tiden har man sagt, at det er vigtigere at være home safe, så vi skifter alle dæk, når der er fem centimeter tilbage, så ved vi i hvert fald, at der ikke er nogen, som vi har overset. Men nu presser vi det lige til kanten, og så vil vi hellere lave nogle flere tilstandsrapporter.

Med hensyn til om det ikke samlet set bliver dyrere at renovere, når man udskyder arbejdet, siger direktøren.

– Nej, du har fuldstændig ret i, at den normale logiske tankegang er, at hvis man maler vinduerne for sent, så skal de udskiftes i stedet for at males. Men vi vedligeholder endnu mere rettidigt nu, end vi gjorde tidligere, for vi laver en differentieret vedligeholdelsesstrategi ud fra de enkelte elementer’s restlevetid.

Han mener, at den nye tilgang til vedligeholdelsen giver god mening.

– Vi har ændret vores strategi, men det er genereret på sund fornuft.

Michael Kirkfeldt understreger flere gange, at den nye strategi ikke går ud over sikkerheden.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close